17.8. - 1.Disciplína
  18.8. - 2. Disciplína
  19.8. - Neletový den
  20.8. - 3. Disciplína
  21.8. - 4. Disciplína
  22.8. - 5. Disciplína
  23.8. - 6. Disciplína
  24.8. - 7. Disciplína
  25.8. - 8. Disciplína
  26.8. - 9. Disciplína
  27.8. - 10. Disciplína
  28.8. - 11. Disciplína
  29.8. - Neletový den
  30.8. - Neletový den
     
 

Tisková zpráva ze dne 26.8.2003

Druhým týdnem pokračuje úspěšné Mistrovství České republiky v bezmotorovém létání 2003. Soutěž probíhá již od 17. srpna na letišti v Křižanově nedaleko Velkého Meziříčí. Ani ti největší optimisté neočekávali, že na samém konci srpna se podaří uskutečnit tak sportovně úspěšné klání našich pilotů. Počasí, zejména v posledních dvou dnech, bylo naprosto ojedinělé.
Po dnešním letovém dni mají piloti a pilotky na sebou devět bodovaných disciplin. Ve třídě klubové se posunul na místo zlaté Petr Koutný (AK Křižanov), na druhém místě pak létá Jaroslav Tomaňa (AK Kunovice), následován Petrem Tichým (AE). Loňský mistr Evropy ve třídě standardní a mistr světa ve třídě klubové Tomáš Suchánek (AK Jičín) pak kraluje třídě kombinované, druhým je podle průběžných výsledků Petr Krejčiřík (AK Hranice), na místo třetí se probojoval Pavel Loužecký (AK Přibyslav). Mistrovství ČR v bezmotorovém létání pokračuje až do soboty.

Jak probíhá soutěžní den mistrovství?
Závody v bezmotorovém létání vždy vyžadují naprostou souhru organizátorů, pilotů a jejich pomocníků. Den začíná zpravidla přípravou kluzáku, tj. montáží, kontrolou technického stavu, doplněním výbavy a dopravou kluzáku na startovní pořadí, které je vyznačeno na dráze.
Každý pilot si na zahajovacím briefingu losuje startovní pořadí pro první letový den, pořadí pro další dny se pak určuje posunem o 2/7 startovního pole vpřed. Postavení kluzáku na startovním roštu se tak každý den mění a nikdo z pilotů není tedy znevýhodněn brzkým startem.
Denně se koná pravidelný briefing, rozprava vedení závodů se závodníky, kde je vyhlašován letový úkol. Je vyhlášen typ úlohy, délka trati a otočné body, kterých musí závodník dosáhnout, případně jsou vyhlášeny soutěžní oblasti pro let. Na plánování discipliny se podílí kromě sportovní komise a ředitele soutěže i meteorolog. Právě meteorologická předpověď vývoje počasí v nejbližších hodinách je pro piloty kluzáků důležitá. Informace poskytnuté soutěžícím na briefingu umožňují předem si určit taktiku letu.
Start na disciplinu je předem časově naplánován, v případě nevyhovujícího počasí se průběžně odkládá. Startuje se aerovlekem, výška a prostor vypnutí je předem stanoven v propozicích závodů. Na letošním mistrovství republiky je k dispozici sedm motorových letounů používaných ke vzletům, převažují typy L-60 Brigadýr a Zliny Z-226. Průběh celého startu, náročný na řízení letištního provozu, vyžaduje velkou míru soustředění, rozhodně je však "divácky" velice atraktivní.
Vlastní let se řídí soutěžními pravidly. Odlet, který je tvořen pomyslnou páskou o délce 6 km se středem v souřadnicemi specifikovaném bodě, je "otevřen" dvacet minut po startu posledního závodníka ve třídě. O otevření odletu jsou závodníci informováni rádiem na publikované letištní frekvenci. Taktika a průběh letu jsou pak čistě v rukou pilotů.
Jsou vyhlašovány dva typy tratí. Smyslem rychlostní úlohy je uletět vyhlášenou trať co nejvyšší rychlostí a dosáhnout všechny otočné body v deklarovaném pořadí. V případě tzv. letu přes oblasti je předem stanoven časový limit (např. 2:30 hod) a vyhlášeny soutěžní oblasti (se vztahem k předem danému bodu), ve kterých se soutěžící budou pohybovat. Je známa minimální a maximální možná délka letu, volba průběhu soutěžního letu v tomto případě závisí na rozhodnutí pilota.
Tím nejdůležitějším je však doletět do cíle. Ten tvoří pomyslný kruh o poloměru 2 km od vztažného bodu letiště a není výškově deklarován. Průletem nad koncovým bodem trati končí soutěžní let a pilot má dostatek času přistát na letišti vzletu. Stále platí, že let končí až bezpečným přistáním!
Celý soutěžní let, včetně správného odletu, dosažení deklarovaných bodů a příletu, je průběžně zaznamenáván na tzv. záznamová zařízení (GNSSFR) na bázi družicového navigačního systému GPS, která patří mezi základní vybavení soutěžního kluzáku. Na soutěžích smí být používány pouze schválené typy záznamových zařízení. Výstup z této "černé skříňky" ve formě počítačového souboru (tzv. soubor IGC ) je sportovní komisí závodů vyhodnocen a výkon je následně ohodnocen body.
Poprvé v historii českých plachtařských závodů je v Křižanově používán kilometrový bodovací systém, východiskem pro výpočet celkových denních bodů je počet uletěných kilometrů a podmíněně také rychlost na trati ve vztahu k nejrychlejšímu závodníkovi daného dne. Po přidělení bodů lze vyhlásit neoficiální výsledky discipliny, oficiálně platné jsou až po uplynutí 24 hodin, kdy nebyl proti nim podán protest či stížnost.
A mezitím, co sportovní komise závodů vyhodnocuje lety, piloti a jejich pomocníci připravují kluzák na další den. Po každém letovém dni je nutné očistit zejména náběžné hrany křídel a výškového kormidla, dobít mnohdy celou řadu napájecích zdrojů, hangárovat kluzák či ho případně jednoduše demontovat a uklidit do transportního vozu.
Bezmotorové létání, sport, který opravdu povznáší, je technicky, ale i fyzicky a psychicky náročnou aktivitou, v České republice má dlouhodobou tradici a počet jeho příznivců neustále stoupá…

Další aktuální informace (zejména startovní listinu, aktuální výsledky jednotlivých disciplin, fotografie) naleznete na www.lkka.cz/pmcr2003/. Budeme rádi, jestliže nalezneme v poště na pmcr@lkka.cz Vaše případné dotazy, návrhy či připomínky. V místě soutěže - na letišti Křižanov - Vám v případě zájmu poskytneme doprovod a informační servis.
Těší se Jana Koutná

AK Křižanov

 

 
   
  TISKOVÉ ZPRÁVY
   
  Tisková zpráva ze dne 19.8.2003
   
  Tisková zpráva ze dne 26.8.2003
   
  Tisková zpráva ze dne 30.8.2003
 
 
© Plachtařské mistrovství České republiky 2003 - pmcr@lkka.cz