|
Tisková zpráva ze dne 26.8.2003
Druhým týdnem pokračuje úspěšné Mistrovství
České republiky v bezmotorovém létání 2003. Soutěž probíhá již od
17. srpna na letišti v Křižanově nedaleko Velkého Meziříčí. Ani
ti největší optimisté neočekávali, že na samém konci srpna se podaří
uskutečnit tak sportovně úspěšné klání našich pilotů. Počasí, zejména
v posledních dvou dnech, bylo naprosto ojedinělé.
Po dnešním letovém dni mají piloti a pilotky na sebou devět bodovaných
disciplin. Ve třídě klubové se posunul na místo zlaté Petr Koutný
(AK Křižanov), na druhém místě pak létá Jaroslav Tomaňa (AK Kunovice),
následován Petrem Tichým (AE). Loňský mistr Evropy ve třídě standardní
a mistr světa ve třídě klubové Tomáš Suchánek (AK Jičín) pak kraluje
třídě kombinované, druhým je podle průběžných výsledků Petr Krejčiřík
(AK Hranice), na místo třetí se probojoval Pavel Loužecký (AK Přibyslav).
Mistrovství ČR v bezmotorovém létání pokračuje až do soboty.
Jak probíhá soutěžní den mistrovství?
Závody v bezmotorovém létání vždy vyžadují naprostou souhru organizátorů,
pilotů a jejich pomocníků. Den začíná zpravidla přípravou kluzáku,
tj. montáží, kontrolou technického stavu, doplněním výbavy a dopravou
kluzáku na startovní pořadí, které je vyznačeno na dráze.
Každý pilot si na zahajovacím briefingu losuje startovní pořadí
pro první letový den, pořadí pro další dny se pak určuje posunem
o 2/7 startovního pole vpřed. Postavení kluzáku na startovním roštu
se tak každý den mění a nikdo z pilotů není tedy znevýhodněn brzkým
startem.
Denně se koná pravidelný briefing, rozprava vedení závodů se závodníky,
kde je vyhlašován letový úkol. Je vyhlášen typ úlohy, délka trati
a otočné body, kterých musí závodník dosáhnout, případně jsou vyhlášeny
soutěžní oblasti pro let. Na plánování discipliny se podílí kromě
sportovní komise a ředitele soutěže i meteorolog. Právě meteorologická
předpověď vývoje počasí v nejbližších hodinách je pro piloty kluzáků
důležitá. Informace poskytnuté soutěžícím na briefingu umožňují
předem si určit taktiku letu.
Start na disciplinu je předem časově naplánován, v případě nevyhovujícího
počasí se průběžně odkládá. Startuje se aerovlekem, výška a prostor
vypnutí je předem stanoven v propozicích závodů. Na letošním mistrovství
republiky je k dispozici sedm motorových letounů používaných ke
vzletům, převažují typy L-60 Brigadýr a Zliny Z-226. Průběh celého
startu, náročný na řízení letištního provozu, vyžaduje velkou míru
soustředění, rozhodně je však "divácky" velice atraktivní.
Vlastní let se řídí soutěžními pravidly. Odlet, který je tvořen
pomyslnou páskou o délce 6 km se středem v souřadnicemi specifikovaném
bodě, je "otevřen" dvacet minut po startu posledního závodníka
ve třídě. O otevření odletu jsou závodníci informováni rádiem na
publikované letištní frekvenci. Taktika a průběh letu jsou pak čistě
v rukou pilotů.
Jsou vyhlašovány dva typy tratí. Smyslem rychlostní úlohy je uletět
vyhlášenou trať co nejvyšší rychlostí a dosáhnout všechny otočné
body v deklarovaném pořadí. V případě tzv. letu přes oblasti je
předem stanoven časový limit (např. 2:30 hod) a vyhlášeny soutěžní
oblasti (se vztahem k předem danému bodu), ve kterých se soutěžící
budou pohybovat. Je známa minimální a maximální možná délka letu,
volba průběhu soutěžního letu v tomto případě závisí na rozhodnutí
pilota.
Tím nejdůležitějším je však doletět do cíle. Ten tvoří pomyslný
kruh o poloměru 2 km od vztažného bodu letiště a není výškově deklarován.
Průletem nad koncovým bodem trati končí soutěžní let a pilot má
dostatek času přistát na letišti vzletu. Stále platí, že let končí
až bezpečným přistáním!
Celý soutěžní let, včetně správného odletu, dosažení deklarovaných
bodů a příletu, je průběžně zaznamenáván na tzv. záznamová zařízení
(GNSSFR) na bázi družicového navigačního systému GPS, která patří
mezi základní vybavení soutěžního kluzáku. Na soutěžích smí být
používány pouze schválené typy záznamových zařízení. Výstup z této
"černé skříňky" ve formě počítačového souboru (tzv. soubor
IGC ) je sportovní komisí závodů vyhodnocen a výkon je následně
ohodnocen body.
Poprvé v historii českých plachtařských závodů je v Křižanově používán
kilometrový bodovací systém, východiskem pro výpočet celkových denních
bodů je počet uletěných kilometrů a podmíněně také rychlost na trati
ve vztahu k nejrychlejšímu závodníkovi daného dne. Po přidělení
bodů lze vyhlásit neoficiální výsledky discipliny, oficiálně platné
jsou až po uplynutí 24 hodin, kdy nebyl proti nim podán protest
či stížnost.
A mezitím, co sportovní komise závodů vyhodnocuje lety, piloti a
jejich pomocníci připravují kluzák na další den. Po každém letovém
dni je nutné očistit zejména náběžné hrany křídel a výškového kormidla,
dobít mnohdy celou řadu napájecích zdrojů, hangárovat kluzák či
ho případně jednoduše demontovat a uklidit do transportního vozu.
Bezmotorové létání, sport, který opravdu povznáší, je technicky,
ale i fyzicky a psychicky náročnou aktivitou, v České republice
má dlouhodobou tradici a počet jeho příznivců neustále stoupá…
Další aktuální informace (zejména startovní
listinu, aktuální výsledky jednotlivých disciplin, fotografie) naleznete
na www.lkka.cz/pmcr2003/. Budeme rádi, jestliže nalezneme v poště
na pmcr@lkka.cz Vaše případné dotazy, návrhy či připomínky. V místě
soutěže - na letišti Křižanov - Vám v případě zájmu poskytneme doprovod
a informační servis.
Těší se Jana Koutná
AK
Křižanov |
|
|
|