Tisková
zpráva ze dne 19.8.2003
Na letišti Křižanov bylo v neděli první disciplinou
zahájeno mezinárodní mistrovství ČR v bezmotorovém létání. Padesát
pilotů z Čech i ze Slovenska soutěží ve dvou třídách: klubové a
kombinované. Jako první úkol byl organizátory vyhlášen rychlostní
let přes oblasti s maximální dobou letu dvě hodiny pro třídu klubovou
a dvě a půl hodiny pro třídu kombinovanou. Nejvíce bodů nasbírali
Richard Jensen (Aeroklub Zbraslavice) a Petr Krejčiřík (Aeroklub
Hranice).
Závodníci již mají za sebou i disciplinu druhou. V pondělí piloti
větroňů doslova bojovali v klasické rychlostní disciplině o vzdálenosti
350 a 450 km. I přes přibližující se studenou frontu a s tím spojenou
bouřkovou činnost se podařilo většině závodníků úkol splnit a mistrovství
má tak za sebou již dvě bodované discipliny. Výkony byly ohodnoceny
bodovým systémem, dle sportovního řádu však budou výsledky platné
až do uběhnutí 24 hodin od zveřejnění.
Proč je důležité létat (a bodovat) na mistrovství
republiky?
Mistrovství ČR v bezmotorovém létání pořádá
Aeroklub Křižanov ve spolupráci s Aeroklubem České republiky ve
dnech 17. až 30.srpna 2003. Závodníci, kteří se účastní soutěže,
procházejí systémem nominace a patří k republikové špičce. Mistrovství
ČR je soutěží nominační, tj. na základě celkového umístění jednotlivých
závodníků a s ohledem na tzv. korigované body se stanovuje složení
státní reprezentace na rok 2004 a nominace na evropské a světové
soutěže v roce 2004.
Co jsou to soutěžní třídy?
Soutěží se ve třídách, které se navzájem
liší konstrukční charakteristikou větroňů a které jsou obecně stanoveny
Mezinárodní leteckou federací FAI (Federation Aeronautique Internationale).
V FAI třídách a ve třídě klubové se také konají veškerá světová
a evropská klání.
V klubové třídě má každý kluzák přiřazen index charakterizující
jeho výkonnost; nesmí být používána vodní přítěž. Ještě v době nedávné
v této třídě naprosto převažovaly větroně české výroby VSO-10, které
dlouho tvořily základnu výkonného plachtění v českých aeroklubech.
V posledních letech však závodníci ve většině startují na celolaminátových
větroních typu ASW 15, ASW 19, případně Standard Cirrus německé
výroby.
Třída kombinovaná je v současné době jistou zvláštností českých
soutěží a vznikla sloučením kluzáků FAI tříd (standardní, 15m, 18m
a volné) do třídy jediné. Kluzáky kombinované třídy mohou pro zvýšení
výkonu používat vodní přítěž. Startují v ní taktéž celolaminátové
kluzáky většinou německé výroby Nimbus, Ventus, Discus , DG či LS.
Další aktuální informace (zejména startovní
listinu, aktuální výsledky jednotlivých disciplin, fotografie) naleznete
na www.lkka.cz/pmcr2003/. Budeme rádi, jestliže nalezneme v poště
na pmcr@lkka.cz Vaše případné dotazy, návrhy či připomínky. V místě
soutěže - na letišti Křižanov - Vám v případě zájmu poskytneme doprovod
a informační servis.
Těší se Jana Koutná
AK
Křižanov |
|
|