|
|
|
Často kladené otázky (Frequently Asked Questions) při používání
GPS Garmin pro potřeby CPS a plachtařských soutěží
V případě nejasností, problémů
se stažením souborů, nových nápadů nebo doplňujících informací mne
prosím kontaktujte na e-mailové adrese petr@lkka.cz.
|
Poslední aktualizace této stránky
12.4.2002
|
Přejít
zpět na stránku o Garminech
Příloha pravidel CPS pro používání nehomologovaných
zařízení
Přejít zpět na stránku o leteckém sportu
|
8.4.2002:
Protože mi někteří z Vás
kladou otázky týkající se používání GPS Garmin
pro účely CPS a pro účely soutěžního létání, rozhodl
jsem se vytvořit stránku s často kladenými otázkami - FAQ. V případě, že
zodpovím některému z Vás dotaz, pokusím se tuto odpověď co nejrychleji
(v mém případě to může znamenat cca jeden měsíc) umístit na tyto
stránky. Sledujte tedy FAQ
ke Garminům.
|
Obecně
(8.4.2002):
Předem, neměl jsem v ruce všechny
typy Garminů, pouze některé znich. Níže uvedené informace berte
jako doporučující. Sami se před letem přesvědčte o tom, že váš Garmin
splňuje požadavky přílohy F pravidel CPS
a hlavně že: má záznam na alespoň 1024 bodů a že
časový interval mezi jednotlivými záznamy je možné manuálně
měnit alespoň v rozsahu 10 až 60 sekund.
Vlastnosti jednotlivých přístrojů se také mohou změnit s novým firmwarem
přístroje. Za tyto změny pochopitelně nemohu ručit.
V případě, že do ruky dostanete nový typ, který podle Vás splňuje
požadavky kladené na kontrolu letů, tak mi o něm dejte vědět. PK
Které GPS Garmin
tedy ANO
(a případně proč):
GPS12(XL) - jeden z nejlevnějších kousků, pokud
si odpustíte zaplacení cla a odečtete si Mehrwertsteuer,
potom si ho z Rakouska můžete přivést za cca 6.500,- CZK. Záznam
na 1024 bodů, při nastavení času záznamu na 30s
Vám vydrží na 8,533 hodin letu. Původně houbařská
GPS, pro naše účely však celkem dostačující. 4 tužkové baterie pro
napájení, nebo externí akumulátor.
GPS89, GPS90, GPS92
- letecké klasiky. Tyto typy GPS byly vyrobeny přímo k leteckým
účelům, takže oceníte Moving Map, E6B menu pro výpočty, databázi
letišť a význačných bodů a záznam letu na 2048
bodů. Při nastavení času záznamu na 20s získáte
záznamovou kapacitu na 11,37 hodin letu, což Vám
vystačí i na pěknou 750-ku. 4 tužkové napájecí baterie, nebo externí
akumulátor. Já osobně používám GPS90.
GPS95 - předchůdce GPS90, poněkud těžkopádnější
ovládání, větší rozměry. Zapomeňte na napájení z interních baterií.
Během letu by jste se nemohli kvůli neustálým výměnám baterií soustředit
na let. Záznam 2048 bodů.
eTrex Venture - jeden z posledních kusů Garminů,
malý, elegantní a na rozdíl od eTrex je možné měnit
časový interval záznamu. Bohužel jsem ho dosud neměl v ruce a čerpám
pouze z oficiální webové stránky od Garminů.
Ovšem napájení pouze 2 tužkovými bateriemi (3-voltová High Tech).
GPS176 - opět letecká GPS s velkým hezkým barevným
displayem a podrobnou mapou.
Které GPS Garmin
NE
(a případně proč):
GPS45 - tato GPS funguje skoro jako GPS12, má 1024 bodů
záznamu, napájení 4-mi tužkovými bateriemi. Zásadní chybou tohoto
přístroje je to, že ukazuje do rychlostí max. 160 km/h. Při překročení
této rychlosti se Vám naprosto nesportovně vynuluje display a hodnoty
na něm se obnoví teprve po poklesu rychlosti pod tuto hranici. Je
to nepříjemné zvláště na dokluzu, kdy se rychlostmi nad 160 km/h
létá i s Blaníkem. Pokud si budete této chyby vědomi, potom s přimhouřením
oka GPS45 používejte.
GPS100 - jeden z prvních Garminů, který se napevno montuje
hlavně do motorových letadel. Nemá vůbec záznam letu do paměti přístroje.
eMap - pěkná hračka s elektronickou mapou, 3-voltová technologie,
bohužel časový interval záznamu nejde manuálně nastavit. Pokud kroužíte
(krouží všichni), tak Vám paměť záznamu vydrží na cca 3 hodiny letu
(+/-). Zapomeňte.
eTrex - podobně jako eMap neumožňuje manuální
nastavení mezi jednotlivými fixy. Zkuste ale eTrex Venture,
který je sice dražší, ale tuto eventulitu řeší.
Který Software použít pro download
dat z GPS Garmin?
Pro rok 2001 byl Sportovní komisí
a Plachtařskou komisí AeČR schválen pouze SW uvedený na těchto webových
stránkách: G7ToWin, YaGate a G902IGC. Pokud by
jste snad chtěli použít jiný SW, případně si jej sami vytvořili,
riskujete neuznání Vašich letů do CPS.
Ovšem pokud Váš nový SW bude opravdu dobrý, zašlete mi
jej k testování. V případě, že bude splňovat určitá kritéria, umožníme
jeho veřejné používání.
|
----- Původní dopis -----
Datum: 21.02.2002
11:31
Od: D. V.
Věc: CPS a opet CPS.
Ahoj Petre.
Tak se na Tebe opet obracim, jako na nejvyssiho arbitra v otazce
pouzivani GPS pro CPSku. Je sice jeste zima, ale s prichodem otepleni
vsichni preletari zacinaji citit jaro a kumuly a tudiz nekteri z
nich prisli s dotazem, ktery jsem jim nekdy na zacatku zimy "odkopl"
s tim, ze je na to casu dost. Ted uz tento dotaz "odkopnout"
nemuzu, aby oni nenakopali me :-). O co tedy jde. Nejdrive par vysvetlujicich
poznamek. Hned vedle naseho letiste se nachazi stary lom. Na tom
neni az tak nic pozoruhodneho. Ale nad nim se velmi casto vyskytuje
stoupak. A dost casto miva aj 3 - 4 m/s. A toho si samozrejme bystri
plachtari nemohli nevsimnout. Stoupak se naleza v odletovem sektoru
pri letech na severovychod az jihovychod. Pravidla CPS umoznuji
odlet na trat z odletoveho sektoru a zaroven je penalizovan odchod
nad v = 1000 m. A ted se dostavam k tomu dotazu. Jak to udelat,
abych
nemusel ze stoupaku a pri tom odchod byl ve vysce 1000 m? Piloti
prisli s tim, ze pokud jsem v odletovem sektoru, tak me nic nebrani
tomu vzit jako cas odletu cas, kdy dosahnu vysky 1000 m a v klidu
si dotocit stoupani. Potom je tu ovsem problem s tim casem. Znam
Tvuj nazor neverit nic pilotum a brat casy podle zaznamu. No a na
GPSce ja samozrejme nepoznam dosazeni vysky 1000 m. Ale na druhou
stranu i v soucasnem systemu ja sice presne odectu casy, ale pak
je tu jeste kontrola vysky. No a ta se stejne dela porovnanim casu
startu a casu odletu a z bara se odecita, jestli v case odletu byla
vyska shodna (samozrejme s nejakou toleranci s ohledem na presnost
odectu hodnot z bara) s tim, co pilot udava na Prohlaseni po letu.
Takze si myslim, ze by asi bylo mozne pristoupit na to, ze v tomto
pripade uda cas odletu pilot (cas prekroceni vysky 1000 m) a to
podle casu na GPS. Ja bych potom zkontroloval, jestli v ten cas
byl kluzak v odletovem sektoru a z bara by se potom zkontrolovalo,
jestli cas souhlasi s dosazenim vysky 1000 m.
Mozna navrhnes, aby piloti opustili stoupak, proletli odletovou
pasku a pak se vratili. Ale to samozrejme znamena ztratu a opetne
hledani a ustredovani ve stoupaku. A dalsi problem nastane me pri
vyhodnocovani. Normalne beru posledni fix v odletovem sektoru nebo
pred odletovou paskou. Ale to by ted neslo. A klidne se muze stat,
ze pilot pri krouzeni protne odletovou pasku nekolikrat a pro me
nastane problem urcit, ktery odlet byl ten spravny (tj.
ve vysce 1000 m).
Jednoznacne by to bylo, pokud by v pravidlech CPS bylo uvedeno,
ze pri pouziti odletoveho sektoru se bere jako cas odletu cas posledniho
fixu v tomto sektoru (ale to tam neni). Ale tim bys vlastne pilotum
zakazal toceni v odletovem sektoru (oni by tam teda mohli tocit,
ale pak by meli vysku odletu treba 2000 m a to by bylo tak nevyhodne,
ze by to v podstate pro
piloty znamenalo opustit sektor v 1000 m a pak uz se do nej nevracet).
Rad bych znal Tvuj nazor na tuto problematiku. D.V.
----- Reply -----
Ahoj D. Na začátek snad jen to, že v CPS (a podle SŘ3) se nepenalizuje
odletový výška 1000m nad VBT, ale rozdílová výška mezi body VBT
a KBT. V praxi to znamená, že pokud jsi odletěl z VBT ve výšce 1200m
a přiletěl jsi do KBT ve 250m, potom ti rozdílová výška dělá 950m
a nic se nepenalizuje. Možná jsi to tak myslel, ale nebyl jsem si
jist.
Tvůj dotaz řeší bod 3.5 Annexu C sportovního řádu. Jeho znění je
následující:
-----
3.5 Důkaz o odletu a příletu - použití letového zapisovače
Chyba v odletu nebo příletu může zapříčinit takovou ztrátovou výšku,
která znehodnotí rychlostní let, nebo zapříčiní neočekávanou výškovou
penalizaci. V takovém případě, čas odletu a výška odletu může být
určena po letu z " nejvíce příznivého fixu" v pozorovacím
sektoru před protnutím odletové pásky nebo protnutím hranic pozorovacího
sektoru. Výsledkem je platný odlet s časovou "penalizací"
na rychlostních úlohách a u letů na vzdálenost se určí, co nejmenší
výšková penalizace.
Pilot může před odletem na trať vystoupat do jakékoliv výšky, ale
potom musí spočítat minimální výšku příletu tak, aby nebyla aplikována
žádná výšková penalizace. Jestliže je kluzák příliš nízko a blíží
se ke koncovému bodu tratě, může pilot, aby dosáhl co nejmenší nebo
žádné výškové penalizace, v pozorovacím prostoru koncového bodu
přitáhnout nebo vystoupat v termice, až je rozdíl výšky mezi výškou
odletu a příletu 1 000m. Čas dosažení tohoto rozdílu se pak bere
jako čas příletu. Jestliže je po letu zjištěno, že ztráta výšky
je stále ještě značná, čas odletu a odletová výška mohou být vzaty
z fixu v pozorovacím sektoru
výchozího bodu tak, aby ztráta výšky byla 1 000m.
-----
Tvůj názor na věc je správný. Pro účely rozdílové výšky (rozdíl
výšek při odletu a při příletu) je možné použít nejvýhodnější fixy
v pozorovacích prostorech odletového a příletového bodu, takže pro
čas letu se ti počítají právě časy v těchto (z hlediska rozdílové
výšky) nejvýhodnějších bodech, ale vzdálenost se ti počítá z původně
naplánovaných VBT a KBT. Má to ten konečný efekt, že sice máš o
něco delší čas na trati, než by jsi měl podle posledního fixu před
opuštěním sektoru VBT a prvního fixu po vstupu sektoru KBT a tím
i o něco nižší rychlost, ale bodová penalizace za ztrátovou výšku
by ve většině případů byla vyšší. Ty jako Oficial Observer si musíš
akorát být jist tím, že fix, pro který z barogramu odečteš výšky,
se nachází v sektoru bodů. Pro OO to znamená zvýšenou pozornost
při práci s barogramem a záznamem z GPS. Pilot může uvést čas ve
výšce okolo 1000m do Prohlášení jako čas odletu, ale OO musí provést
konečnou kontrolu, případně korekci.
Striktní vyžadování, aby byl pro výpočet času letu brán poslední
fix před opuštěním sektou VBT a první fix po vstupu do sektoru KBT
by bylo chybou a odporovalo by to Annexu C SŘ3.
PK
|
----- Původní zpráva -----
Od: K.D.
Odesláno: 15.2.2002
11:04
Předmět: dotaz ohledne zaznamovych zarizeni
Dobry den, pisi ohledne textu ze zapisu plachtarske komise dne 6.10.2001,
kde je zminka o tom, ze na vsechny plachtarske souteze je treba
mit záznamové zařízení pro vyhodnocení letu. Jenom pro jistotu bych
se chtel timto dopisem dotazat, jestli je tim myslen primo logger,
nebo i GPS Garmin apod. S pozdravem
Letu Zdar
K.D.
----- Odpověď -----
Odpovídám na dotaz:
Záznamovým zařízením pro potřeby českých plachtařských soutěží se
myslí:
1. skutečný FAI schválený GNSS FR, nebo
2. GPS Garmin - pravidla a doporučení pro použití jako v případě
CPS.
V případě použití Garminu je potřeba použít zároveň barograf a vůbec
postupovat podle přílohy F pravidel CPS, kde je podle mne popsáno
vše, co je třeba. U Garminů není striktně řečeno, které typy leze
použít a které ne. Důležité je, aby daný typ Garminu zaznamenával
trať, aby měl v paměti místo na alespoň 1024 fixů (lépe více), a
aby existoval SW schopný tyto data z Garminu dostat (nejrozšířenější
SW je G7ToWin).
Některé typy Garminů nelze použít hlavně z toho důvodu, že zaznamenávají
trať automaticky bez možnosti nastavení časového intervalu záznamu
mezi jednotlivými fixy (např. E-map, E-trex) a tedy během kroužení
zaplní paměť již po cca 2 hodinách letu, nebo trať nezaznamenávají
vůbec (GPS100).
Nevhodný je např. také GPS45, který ukazuje (a zaznamenává) pouze
při rychlostech pod 160 km/h.
Přesto vyjmenuji několik typů, které jsem osobně zkoušel a které
je možné použít: GSP90, GPS92, GPS89, GPS95, GPS12(XL) - tento seznam
však není úplný a typů vhodných přístrojů je daleko více.
Také se předpokládá, že pilot, který jde létat na soutěž, již nějaký
přelet s daným typem GPS letěl a zaznamenal a že je s daným typem
GPS dokonale obeznámen. PK
|
----- Původní zpráva -----
Datum: 09.12.2001
21:14
Od: L.S.
Věc: Garmin Etrex
Dobry Vecer
Rad bych se na vas obratil z dotazem na GPS prijimac Garmin Etrex.
Rad bych si poridil tento prijimac a pouzival ho m.j. jako zarizeni
pro zaznam letu do CPS. Nejsem si ale jist jestli vystupni format
tohoto konkretniho prijimace je stejny jako napriklad garmin 12
ktery je pro tento ucel bezne pouzivan.
Za brzkou odpoved dekuji L.S.
----- Odpověď -----
Brý den,
nejprve musím říci, že s Garminem eTrex nemám žádné praktické zkušenosti
a že čerpám pouze z manuálu dostupného na internetu na www.garmin.com
a z praktických zkušeností s Garminem eMap, který je vývojově na
stejné úrovni (tím myslím čas uvedení na trh a jeho cílovou skupinu
uživatelů).
V manuálu eTrexu se píše, že eTrex má záznam (Traclog), ovšem automatický,
V manuálu nikde není zmínka o tom, že by se dal nastavit vhodný
časový interval záznamu. Tato skutečnost má pro použití k evidenci
letů zásadní význam, neboť např. u GPS90, která má záznam pro 2048
bodů, při nastavení na 20s vyjde tento záznam na 11,37 hod., u GPS12,
která má záznam na 1024 bodů vyjde paměť přístroje při nastavení
20s na 5,68 hod. Je li to málo, musíme nastavit časový interval
třeba na 30s a potom již záznam vychází na 8,53 hod. Nejdelší doba
mezi jednotlivými zaznamenanými fixy musí být max. 60s, jinak nelze
záznam o letu použít.
Ke Garmuinu eTrex - v manuálu jsem nenašel žádnou zmínku o počtu
fixů v paměti a možnosti nastavit periodu mezi jednotlivými fixy.
Podobnou situaci jsem zažil u Garminu eMap, který pracoval podobně
- ten měl jako eTrex automatický záznam a zkušenost byla taková,
že po cca 3 hodinách letu se paměť zaplnila a eMap začal přepisovat
let od začátku - a 3 hodiny je příliš krátký čas na to, aby se dal
uletět a zaznamenat nějaký přelet (promiňte, nevím jak rychle létáte).
Analýzou takového záznamu jsem potom došel k závěru, že eMap sice
měl paměť záznamu na 2048 bodů, ale neexistovala u tohoto typu přístroje
možnost nastavení Tarcklogu po určitém intervalu. To znamenalo,
že hlavně při kroužení se track zaznamenával zbytečně hustě (cca
po 2s) a celá paměť již byla zaplněna po zmíněných 3 hodinách letu.
Segment tratě šel při letu sice uložit do paměti (až 10x nezávisle
za sebou), ale tyto uložené segmenty byly komprimovány po delších
časových intervalech a u každého fixu byla ztracena informace o
čase záznamu fixu. Což je druhá nutná podmínka, aby se dalo přístroje
použít pro záznam letu - u každého fixu musí být po downloadu do
PC zaznamenán čas.
-----
Proto doporučuji nepočítat s tím, že budete moci používat eTrex
pro evidenci letů do CPS.
-----
Nicméně odpověď na tuto otázku vám může dát pouze prodejce těchto
zařízení - doporučuji zeptat se prodejce na následující otázky:
- jaká je kapacita záznamu Tracklog (v bodech, nikoliv v procentech
či hodinách)
- zdali je možné nastavit interval záznamu mezi jednotlivými fixy
- jestli bude po downloadu dat záznam obsahovat čas jednotlivých
fixů?
Pokud vám prodejce odpoví kladně na všechny tyto otázky ve smyslu
textu napsaného výše, potom budete moci tento přístroj používat
k evidenci letů do CPS, jinak ne.
V případě, že zjistíte nějaké další skutečnosti ohledně eTrexu,
rád bych o tom věděl.
S pozdravem, PK
----- Původní dopis ----------------------------------------------------------
Datum: 10.12.2001
13:47
Od: L.S.
Věc: RE: Garmin Etrex
----------------------------------------------------------------------------
Souhlasim ze menitelny casoby interval je nezbytny (na zavodech
jsme meli GARMIN 38 ktery ma kapacitu jen 640 bodu a menili jsme
neustale) Jinak Etrex by mel mit kapacitu 2048 bodu - informaci
o tom zda je nastavitelny interval jsem take nikde nenasel. Popravde
receno me ani nenapadlo ze by nastavitelny nebyl...(zjistim to a
dam vedet).
Me spis slo o informaci o formatu vystupniho datoveho souboru jestli
je nejak standartizovan (protoze popravde receno nevim jaky datovy
soubor se pouziva pro vystup pro certifikovane CPS programy) - jenom
Etrex ma moznost vystupu asi peti ruznych formatu. L.S.
-----Original Message-----
From: P.S.
Sent: 10.12.2001 4:30
PM
Subject: RE: Garmin Etrex
Ahoj,
vicemene musim potvrdit to co Petr Koutny. Nastavit zaznam mezi
jednotlivymi fixi nejde nebo aspon ne s firmwarem 2.1. Dela si to
proste sam jak uzna za vhodny. Pokud se leti hodne rychle a hodne
se pro tom toci klidne udela az 15 fixu za minutu. Bal jsem se puvodne
ze to bude naopak a nebude splneno 1fix/do min. Pri mych prumerech
by sel etrex pouzit tak na max. 150Km prelet. Po cca 150 az 240min.
se opravdu zaplni pamet. Nevim jak emap, ale etrex to neprepise
a nemeri dal. Jinak je eTrex krasne malej, levnej a i docela uspornej
(na dve 1500mAh NiMH vydrzi 14h). Reseni tech fixu vidim akorat
v novym firmwaru. Pokud nakej bude nekdy existovat. Etrexi co prodava
Picodas maji i cestinu, takze je mozna umi nejak editovat. Kamarad
je zkousel kontaktovat a neuspel. Nesnasi
lidi co si je vozi z Ameriky za skoro polovicni ceny :-) Bodu ma
2000 coz je o 976 vic nez Garmin 12, takze kdyby Garmini chteli
urcite by nebyl problem v intervalech mezi fixi.
Stacilo by jen bez jakychkoliv vyrobnich zmen trosku poupravit software.
Mam tady akorat zaznam z auta a ull. Zaznam letu ULL je od 14:24
do 15:20. Druhy *.txt je asi 30min cesta autem. Pouzivam 7towin.
-----
Ahoj,
Předem díky za informace.
Co se týče softwaru, na (zatím) všechny Garminy, které jsem měl
v ruce, funguje SW G7ToWin, volně šiřitelný a dostupný na internetu.
Tebou zaslané soubory byly staženy tímto SW. G7ToWin umí pracovat
s traťovými body, tratěmi, tracklogem a pod. Data z Garminů se pro
potřeby bezmotorového létání běžně ukládají do formátu IGC (formát,
ve kterém jedou všechny loggery a na který jsou stavěny všechny
prohlížeče IGC souborů). Znamená to pouze zvolit jinou položku v
menu G7ToWin. Dokonce tebou zaslané *.txt soubory lze v G7ToWin
načíst a dále uložit jako IGC. Navíc dodavatel tohoto SW je přístupný
změnám a poměrně rychle reaguje na všechny nové typy GPS tak, aby
byl jeho SW použitelný. Problém vidím v možnosti nastavit časový
interval. O tom už jsem psal dříve. Nevím jestli uspějete s případnými
změnami SW eTrexu. Je v tom politika Garminu. Toto jsou low-end
přístroje určeny širokým masám. Pro letectví mají úplně jinou řadu
(pěkné jsou např. GPS176), které mají záznam nastavitelný, ale jejich
cena je jinde. Jestli zjistíš nějaké další informace o možnosti
nastavení časového intervalu, dej mi o tom vědět. Nebuď ukvapený.
Pokud nevyřešíš věc s nastavením časového intervalu, potom nemá
cenu si eTrex pro potřeby létání pořizovat. PK
|
----- Původní dopis -----
Datum: 07.12.2001
09:34
Od: R.F.
Věc: Garmin
Vzhledem k tomu, že máte zkušenosti s používaním GPS Garmin k dokladování
přeletů, mám na Vás jeden dotaz. Stáhl jsem si G7ToWin a vše funguje
bez problémů. Jen nevím, zda stačí stažení a nahrání pouze traťových
bodů nebo se musí přidat i příslušná trasa do jednoho IGC souboru.
Děkuji za odpověď. R.F.
-----Reply:-----
Doporučuji k přihlášce CPS přiložit originální soubor bez tratě
a beze všech úprav a další (upravený) soubor, ve kterém bude trať
doplánována, případně budou ořezány části IGC souboru obsahující
zbytečné a k danému letu se nevztahující fixy (např. části předešlých
letů, apod.). PK
|
----- Původní dopis -----
Datum: 19.11.2001
14:14
Od: D.V.
Věc: Znovu GPS v CPS.
Ahoj Petre.
Tak mam u nas v Letkove prvni sezonu, kdy velka cast preletu byla
letena na GPSku. Postupne jsem piloty "vycvicil", i kdyz
pro nektere to zprvu bylo docela krute. Napr. neuznana 300 ka prumerem
cca 95 km/h docela zamrzi - pilot zapomel vynulovat TrackLog a ten
mu pochopitelne dosel. Ted nas jednickar provadi vyber disciplin,
ktere se prihlasi do CPS. U tech co vybere a budou na GPSku si chci
byt jisty, ze neco nezvoram a tak mam jeste jeden dotaz. Tyka se
to dokumentace nutne pro uznani vykonu. Dle prilohy F pravidel CPS
je to:
1. Prohlaseni o letu a Prohlaseni po letu
2. zaznam letu v IGC formatu
3. kontrolni tisky
4. barozaznam
5. prohlaseni oficialniho pozorovatele
Vse je mi naprosto jasne az na bod 2. - zaznam letu v IGC formatu.
Co to presne znamena? Posila se soft podoba na diskete (pokud ano,
mohou byt vsechny prelety na jedne?) nebo vytisk IGC zaznamu? Prosim
o vyjasneni. Predem diky. D.V.
----- Reply -----
Ahoj D.,
odpověď na tvoji otázku - v bodě 2. se jedná o software, tedy soubor
na disketě, který musí mít příponu IGC a musí být čitelný některým
z prohlížečů těchto souborů (SeeYou, LXFAI, IGCView,...). Není důvod,
aby na jedné disketě nemohlo být najednou uloženo více souborů najednou.
Je akorát vhodné vytvořit na disketě zvlášť adresář pro každého
pilota, aby se mezi soubory lépe orientovalo.
Zdraví tě PK
|
----- Original Message -----
From: F.F.
To: Jiří Cihlář
Sent: 10.11.2001 3:53
PM
Subject: Data GPS pro CPS
Buď zdráv, Jiří.
V týdnu jsem Ti poslal na AKČR přihlášku výkonů AK Most do CPS 2001.
Dej prosím vědět, jestli je to v pořádku. Teď mám ale dotaz: pomocí
programu G7toWin je možné vytvořit např. TMA do mapy GPS ve formě
čar. Ty se zapíšou z G7toWin do GPS ve formě traťových záznamů.
Záznam letu do takhle naplněné GPS se také dá provést, ale mám obavy,
že to jako důkaz o přeletu neuznáte. Jaké je k tomu vaše stanovisko?
Vím, že v pravidlech CPS je pokyn vymazat paměť GPS Garmin pro záznam
letu. Takhle by se do prázdné GPS před letem přidaly záznamy o TMA
a pak teprve by se letěl let s track logem. Odepiš mi prosím. Děkuju.
F.F.
----- Reply -----
Ahoj, opravdu je možné do Garminů nahrát např. nejbližší omezené
prostory ve formě záznamu o letu (UpLoad TrackLogu do přístroje
Garmin) - pokud máš přesné souřadnice jeho bodů. Tuto možnost umožňuje
jak G7ToWin, tak i např. originální software pro Garminy (pcx5,
MapSource). Takto uploadovaný track do Garmina se projeví tím, že
časový údaj těchto uploadovaných fixů obsahuje datum a čas, kdy
byl upload proveden.
Při downloadu záznamu po letu (teď uvažuji download pomocí G7ToWin)
se potom takový záznam projeví tím, že:
- pokud byl upload tracku (prostorů) proveden v předešlý den, bude
v IGC souboru oddělen řádkem s textem HFDTE
- pokud byl uplad tracku (prostorů) proveden ve stejný den, jako
samotný let, potom bude těchto pár záznamů uvedených na začátku
souboru letu a u časového údaje budou uvedeny buď samé nuly, nebo
čas uploadu (tzn. že všechny uploadované fixy mají buď stejný, nebo
v případě dlouhého souboru pouze ve vteřinách odlišný čas uploadu
- dají se tedy snadno rozpoznat. Která z variant to bude určuje
verze použitého G7ToWin. Poslední verze do souboru IGC ukládají
právě čas uploadu.
Je nutné říci, že uploadované fixy samozřejmě snižují kapacitu samotného
záznamu.
Nemám tedy nic proti tomu, když si před letem někdo do Garmina takovéto
prostory nahraje a potom použije GPS pro záznam letu. Důležité akorát
je, aby stažení dat potom z Garminu prováděl sportovní komisař a
aby stažený soubor uložil tak, že k němu nebude mít přístup pilot,
který letěl. Tyto přebytečné záznamy je potom možné z IGC souboru
odstranit např. pomocí textového editoru.
Sportovní komisař by si akorát při analýze letu měl namátkově zkontrolovat
čas mezi jednotlivými fixy letu. Vymazání paměti před letem je v
pravidlech CPS DOPORUČENO (viz. příloha F - používání GPS Garmin).
PK
|
Petr
Koutný
|
|
|
|