Kurz
k získání pilotní kvalifikace SPL se
skládá z teoretického a praktického výcviku.
Teoretický výcvik
Probíhá zpravidla v zimním období (začátek vždy v listopadu
daného kalendářního roku) a obsahuje školení ve formě
seminářů. Rozsah školení
tvoří 10 leteckých předmětů v celkové době cca 60 vyučovacích
hodin. Školení probíhá v předem stanovených termínech o weekendech
na letišti Křižanov. Teoretický kurz je ukončen přezkoušením formou
testů. Teoretické školení a přezkoušení je nutnou podmínkou pro zahájení
praktického výcviku.
V teoretickém kurzu přivítáme i zájemce o jinou formu létání (PPL,
ULL, Paragliding, Hanggliding, ...)
V teoretickém kurzu se vyučují tyto předměty:
- Letecké předpisy
- Všeobecné znalosti letadel
- Letecké přístroje
- Letové výkony a plánování
- Lidská výkonnost
- Meteorologie
- Navigace
- Provozní postupy
- Základy letu
- Komunikace
Poplatek za teoretický kurz je 2.000 CZK.
Zájemcům o létání, kteří za sebou již mají teoretický
výcvik (například v jiném AK, případně v paraglidingové
či jiné letecké škole) po předložení vhodného dokladu
uznáme toto teoretické školení.
Jako učební materiál lze použít Učebnici sportovního
pilota, kterou lze běžně koupit za 350 CZK, studentům
teoretického kurzu poskytneme soubory testových otázek
včetně odpovědí, případně další studijní materiál v
elektronické podobě.
Praktický výcvik
Nutnou podmínkou pro zahájení praktického
výcviku je dobrý zdravotní stav pilotního žáka.
Za tímto účelem po Vás budeme požadovat zdravotní prohlídku
u specializovaného leteckého lékaře se získáním Osvědčení
o zdravotní způsobilosti 2. třídy (Medical Certificate
Class 2 (zkráceně MCC2) - obdoba sportovních lékařských
prohlídek - vady zraku do 3. dioptrií nejsou problém).
V průběhu výcviku je také nutné získat průkaz omezeného vysvědčení
radiooperátora letadlových stanic OFL.
Praktický letový výcvik je prováděn na dvoumístných
kluzácích L13 Blaník a L23
Super Blaník.
Letecký výcvik do získání pilotního průkazu zahrnuje v průměru nalétání 15 až 25 letových
hodin a provedení přibližně 100 startů
a přistání, z toho 3/4 jsou ve dvojím (s instruktorem - D)
a 1/4 při samostatných sólo letech (S). Vzlety mohou být prováděny
buď aerovlekovým (A), nebo navijákovým (N) způsobem.
Výcvik v AK Křižanov je prováděn převážně aerovlekovým
způsobem.
Výcvik probíhá v jarním a letním období na letišti Křižanov převážně
o weekendech, po osobní dohodě je možný aerovlekový výcvik i během
pracovního týdne. Součástí výcviku je jedno až dvou týdenní soustředění
většinou v období prázdnin se zaměřením na intenzivní letecký výcvik.
Snahou je zvládnutí celého výcviku během jedné letové sezóny.
Během základního výcviku prochází pilotní žák
následujícími letovými úlohami:
1. Seznamovací let (D, A)
2. Nácvik rovného letu a zatáček (D,
A, N)
3. Nácvik vybírání pádů, spirál, skluzů,
letů na mezních rychlostech dle letové příručky
typu kluzáku (D, A)
4. Vzlety, lety po letištním okruhu a přistání (D, A, N)
5. Opravy vadných přistání (D, A, N)
6. Přistání do omezeného prostoru, řešení mimořádných případů
za letu (D, A, N)
7. Nácvik řízení aerovleků, sestupy v aerovleku, uvádění
a vybírání pádů, vývrtek a
nezvyklé polohy za letu (D, A)
8. Přezkoušení před samostatným letem (D, A, N)
9. První samostatný let (S, A, N)
10. Samostatné lety do prostoru (S, A, N)
11. Samostatná přistání do omezeného prostoru (S, A, N)
11NAV. Cvičný navigační let po stanovené trati pro získání navigační
zkušenosti (D, A, M)
K další úloze přechází pilotní žák vždy po úplném
zvládnutí předchozí úlohy. Počty letových hodin a startů
jsou pro jednotlivé pilotní žáky stanoveny podle jejich
individuálních schopností. Například u pilota, který
již dříve prošel leteckým výcvikem a měl delší přestávku
v létání je možné výcvik zkrátit až na celkovou dobu
letu 15 hodin. Běžná celková nalétaná doba během výcviku se bude pohybovat
kolem výše zmíněných 15 až 25 hodin.
Výcvik je ukončen teoretickou a praktickou pilotní
zkouškou, po které pilot získá licenci Pilota
kluzáků s kvalifikací SPL vydanou
Úřadem pro civilní letectví ČR. Vydaná licence má mezinárodní
platnost.
Během pokračovacího výcviku (pilot je již držitelem
kvalifikace SPL) se pilot učí létat ve stoupavých
proudech a postupně prochází následujícími letovými
úlohami:
13. Nácvik ustřeďování ve stoupavých proudech
(D, A)
14. Samostatné termické lety v okolí letiště (S, A)
15. Cvičný navigační let po stanovené trati s využitím stoupavých proudů
(D, A)
16. Samostatný přelet po stanovené trati o délce 50 km s přistáním
na cizím letišti (S, A)
Aeroklub
Křižanov nabízí základní výcvik k získání kvalifikace
SPL za těchto
podmínek:
Před zahájením vlastního praktického výcviku je třeba
zaplatit členské příspěvky AK Křižanov, AeČR a zálohu
na létání v celkové výši 10.000 CZK. Během celého
výcviku je nutné udržovat kladné konto vedené u AK
Křižanov.
Veškeré platby budou probíhat přes konto, které Vám bude zřízeno u
AK Křižanov.
Podmínkou výcviku je stát se adeptem na členství v
aeroklubu Křižanov, platit stanovené členské příspěvky
a odvádět stanovenou brigádnickou povinnost ve prospěch
aeroklubu (cca 70 hodin ročně). Brigádnickou činností
je také možné vydělat peněžní prostředky na létání.
Potom platí pro zájemce o létání tyto ceny:
- hodina letu na L13/23: 300 CZK
+ 30 CZK za každý vzlet
- hodina letu vlečného letounu Z226/A-1 Husky: 4.260 CZK + 30 CZK za vlek
- vzlet na navijáku: 60 CZK
Výcvik se provádí převážně aerovlekovým, výjimečně
navijákovým způsobem. Celková (orientační) cena za
výcvik, pokud bude ukončen během jednoho roku, při
nalétání cca 20 letových hodin, je přibližně 50.000
CZK.
Sportovní výcvik pro
členy Aeroklubu Křižanov
Sportovním výcvikem se rozumí
pokračovací a sportovní výcvik, zdokonalovací létání,
létání v termice a létání na přeletech.
Aeroklub Křižanov nabízí svým členům létání na těchto typech kluzáků
v cenách dle platného ceníku AK Křižanov:
L13, L23, VT116, ASW15, ASW19, LS1f, Janus C, VSB62 a
dalších.
Výcvik ULLa a PPL
Aerokub Křižanov v případě vážného
zájmu zprostředkuje výcvik k získání průkazu pilota
ultralehkých letadel ULLa a soukromého pilota letounů
PPL. Informace k těmto výcvikům podáme na vyžádání.
|