alpin2_small.jpg (3602 bytes)

alpin3_small.jpg (2728 bytes)

Dsc01311_small.jpg (4220 bytes)

Dsc01316_small.jpg (4891 bytes)

Dsc01319_small.jpg (4659 bytes)

Dsc01320_small.jpg (4230 bytes)

Dsc01353_small.jpg (4133 bytes)

Dsc01358_small.jpg (4525 bytes)

Dsc01363_small.jpg (4249 bytes)

 


Nové národní a světové rekordy v kategorii
DU - ultralehké kluzáky



Poslední aktualizace této stránky 8.2.2002


8.2.2002

Ve dnech 5.2. a 7.2.2002 byly všechny čtyři níže popsané rekordy Jany Koutné schváleny FAI jako rekordy světové. Sledujte odkaz na registr světových rekordů FAI v kategorii DUF: http://records.fai.org/gliding/current.asp?id1=DU&id2=2


Myslíte si, že překonání některého ze světových rekordů nad územím České republiky je holý nesmysl? Nemáte pravdu.

V Červenci a Srpnu 2001 se při vzletech z křižanovského letiště nad Českomoravskou vysočinou podařilo ustanovit:

- 7 nových českých rekordů v kategorii DUG (UL kluzáky, všeobecná kategorie), z toho 2 rekordy mají ještě stále šanci být uznány za rekordy světové,

- 4 nové světové (a zároveň tedy i české) rekordy v kategorii DUF (UL kluzáky, ženská kategorie).

K těmto výkonům je v současné době zpracovávána potřebná dokumentace a výkony čekají na schválení Sportovní komisí AeČR a u rekordů světových potom snad i příslušnou komisí FAI.

Komentáře a popis jednotlivých letů od samotných rekordmanů Antonína Otrusiny a Jany Koutné najdete v následujících odstavcích.

Na tomto místě uvádím také odkaz na výrobce UL kluzáku Alpin T, firmu TeST s.r.o., Velká Bíteš, která na naše přání kluzák vyrobila a neustále a promptně jej přizpůsobuje a piluje k obrazu rekordních pilotů.



Rekordy DUG

Do letošního roku zůstávaly kolonky v tabulce českých rekordů DU - ultralehké větroně (větroně definované podle Sportovního řádu FAI s maximální vzletovou hmotností max. 220 kg) prázdné. Světové rekordy pak zaplňovali převážně plachtaři USA s větroněm Woodstock, případně Maupin Carbon Dragon.

V letošním roce se objevily hned dvě novinky na plachtařském nebi: slovinský UL kluzák Albastar APIS WR, se kterým slovinští plachtaři Adrej Kolar, Bostjan Pristavec a Boris Zorz začali cílevědomě překonávat jeden světový rekord za druhým, a větroň TST-3 Alpin T firmy TeST s.r.o., Tišnov, který v současné době létá v aeroklubu Křižanov.

Alpin T OK-A104 se liší od svých předchůdců některými úpravami, které dovolily snížit hmotnost prázdného větroně o 30 kg. Bylo odstraněno kování pro zabudování motoru, zjednodušeno otevírání kabiny, původní části kluzáku dříve vyrobené z laminátu byly nově vyrobeny z uhlíkových vláken. Byla dosažena hmotnost prázdného kluzáku 129,7 kg. Při rozpětí 13,8 m je teoretická vypočítaná nejlepší klouzavost cca 1:30 při 75 km/hod.

Na první přelet jsem se s Alpinem vydal 28. července 2001. Trojúhelník 310,7 km (Vranovská přehrada hráz - Vlašim letiště - Polička letiště) jsem uletěl průměrnou rychlostí 51,4 km/hod. Minimálně polovinu trati jsem letěl v čisté termice a nebylo to v žádném případě počasí, které by se hodilo pro rekordní lety. Přesto to vypadalo, že to budou i dva světové rekordy - vzdálenost na trojúhelníkové trati a rychlost na trojúhelníku 300 km.

Bohužel, ve stejný den jako naše oznámení se objevilo na webu FAI i oznámení Slovinců, kteří jeden den přede mnou uletěli trojúhelník 413,8 km průměrnou rychlostí 63,1 km/hod.

30. července 2001 jsem s Alpinem uletěl ještě kromě jiného trojúhelník 100 km (Křižanov - Český Herálec kostel - Jihlava letiště - Křižanov) průměrnou rychlostí 66,5 km/hod.

A nakonec 12. srpna 2001 jsem uletěl návrat 302,8 km (Křižanov - Mirovice-kostel - Křižanov).

Celkově jsem těmito lety ustanovil a přihlásil u NAC České republiky 7 základních českých rekordů v kategorii DUG:


1.  rychlost na trojúhelníkové trati 300 km
2.  vzdálenost na trojúhelníkové trati
3.  volná vzdálenost přes 3 otočné body
4.  rychlost na trojúhelníku 100 km
5.  volná vzdálenost na přímé trati
6.  volná vzdálenost na návratové trati
7.  vzdálenost na návratové trati

51,4 km/hod
310,7 km
310,7 km
66,5 km/hod
151,4 km
302,8 km
302,8 km


Vím, že to nejsou žádné světoborné výkony, ale počasí - a mé schopnosti - nic lepšího v těchto dnech nedovolily.

Dle mého soudu se s Alpinem dá počítat s tratěmi do 500 km, při skutečně výjimečném počasí a velmi dobrém pilotovi i přes 600 km. Dá se tedy zasáhnout i do tabulek světových rekordů. Uvidíme tedy v příštím roce…..

Antonín Otrusina
Aeroklub Křižanov



Rekordy DUF

Vzhledem k tomu, že do Července letošního roku byl v ženské kategorii DUF ustanoven pouze jediný světový rekord, a to rychlost na trojúhelníku 100 km výkonem 30,97 km/h ustanovený Tamarou Sviridovou z Ruska, o českých ani nemluvě, tato kategorie přímo volala po pokusech nové rekordy.

8. Srpna 2001 překonala tento rekord slovinka Tanja Pristavec, opět na Albastaru APIS WR, a to výkonem 76,85 km/h.

Podařilo se nám přesvědčit Janu Koutnou, aby se do létání nových WR pustila také. Podařilo se a dne 26.8.2001 ustanovila svým jedním letem na návratové trati Křižanov - Tábor - Křižanov hned 4 nové světové rekordy v kategorii DUF:


1.  vzdálenost na návratové trati
2.  volná vzdálenost na návratové trati
3.  volná vzdálenost přes 3 otočné body
4.  volná vzdálenost

204,5 km
205,7 km
220,1 km
102,8 km


Popis rekordního letu samotnou pilotkou:

Vyhecována Petrem a Tondou “balím” přeletářský batůžek 26. srpna už dost po desáté hodině dopolední. V červenci jsem s Alpinem nalétala necelé tři hodiny, ale od té doby ho proháněl jenom Tonda.

S pocitem žokeje před Velkou cenou a obklopena loggerem, baterkou, rádiem a všemi ostatními nutnostmi stojím na váze a posléze táhnu Alpina na start k rekordnímu letu. Při plánování nijak neváhám, již dříve jsme mysleli na návratovou trať, případně na volný let přes 3 otočné body. Nyní tedy deklaruji návrat Křižanov hangár - Tábor hangár - Křižanov hangár, tj. celkem 204,5 km.

Startuji za Z142 OK-NOE pilotovanou Járinkem Dolákem těsně před čtvrt na jednu, odvážně se vypínám a začínám bojovat způsobem “a la prase” - ustřeďuji stoupání střídavě na devadesáti a šedesáti km/hod., než pochopím záměry a svody svého “větroně-lightu” a šedesát na rychloměru začínám považovat za bezpečnou rychlost.

Podle zatím nepsaných Murphyho pravidel plachtění právě v okamžiku, kdy konečně nalétávám silný stoupák a spokojeně se kochám, je ke mně odvážným způsobem přivlečen Kestrel a oba máme ve chvilce plné ruce práce s vyhnutím se druhému.

Slyším Mufa na odletu a s rozhodnutím zkusit, co půjde, prolétávám na odletu sektorem v 800 m (13.01 SELČ). Zanedlouho mne na úrovni plavně - a opravdu letmo - míjí A7 (Mrazík) a AZ (Zip) a Mrazíkovo: “Jani, bojuj!” mě hladí do uší a na duši.

Cesta vpřed vypadá celkem slibně, pouze dohlednost je kolem deseti kilometrů. Pohybuji se však neustále do 1000 m a postupuji opatrně vpřed s cílem najít silnější stoupání. Na úrovni Měřína poprvé dotáčím do 1.200 m v průměrném stoupání 2,6 m/s. Přeskakuji dál, prolétávám jižně Jihlavy a poté mírně odbočuji na lesy za známou dýmající “dřevovýrobnou” -   průměrné stoupání 1,4 m/s. Vidím před sebou jihlavské Vosy značící mi další stoupání, já však mezitím musím brát další dva stoupáky!

Kámen - severně nalétávám stoupání 2 m/s a dotáčím v příjemně zesilujícím stoupání do 1400 m. Úhel pohledu je rázem optimistický, kontroluji čas na trati a mírně zrychluji.

Celkem bez problémů otáčím v 970 m Tábor (14.48 SELČ), kde se zrovna dělají malé vatičky, a obracím zpět. Pohled na východ je pěkný – pokračuji tedy “až” na úroveň Chýnova do 500 m, kde nalétávám stoupání 1,7 m/s. Výška základen se opět zvedá, v oblasti jižně od Jihlavy pak dotáčím do 1500 m. Dokluzový “šprajc” točím jižně Měřína do 1600 m na průměrném stoupání 2,1 m/s, zrychluji na 140 km/hod. a prolétám nad příletovým bodem v šesti stech metrech (16.36 SELČ). Už před startem bylo rozhodnuto v případě dobrých podmínek pokusit se pokračovat ve volném letu na vzdálenost přes tři otočné body. V době mého dokluzu se však pozvolna začíná od západu nasouvat oblačnost rozpadlé bouřky, činím alespoň pokus doletět na sluníčko a něco zde najít. Ve 450 m obracím a rozhoduji se ukončit let. Přistávám v 16.50.

Vím, (a víme), že se “něco” povedlo, a tak čekáme na výrok komisaře po stažení loggeru. ”Je to dobrý”, konstatuje Petr a cesta pod pumpu je volná…..

Pro ty co vydrželi, trochu statistiky na závěr:

- celkem jsem na návratové trati Křižanov - Tábor - Křižanov (204,5 km) letěla průměrnou rychlostí 57,1 km/hod. V průměrném stoupání 1,2 m/s jsem toho dne na přeletu vytočila 37 stoupáků, nejdelší “přeskok” pak činilneuvěřitelných15,4 km.

Naším aeroklubovým cílem bylo pokusit se ustavit národní a světový rekord(y) v kategorii DU a zapsat tak Českou republiku do světových tabulek.
Těší nás zároveň i možnost propagovat tímto způsobem našeho výrobce ultralehkých větroňů, firmu TeST s.r.o., v čele se Zdeňkem Teplým.

Jak už předeslal Tonda, opravdu se dá s Alpinem letět dobrá trať slušnou rychlostí.
A tak je čas naplánovat další pokusy…

Jana Koutná
Aeroklub Křižanov


IGC soubory výše uvedených letů si můžete stáhnout zde.
 
© Aeroklub Křižanov 2005 - letiště: lkka@lkka.cz - webmaster: webmaster@lkka.cz